Turvallinen verkkopankkiasiointi

Verkkopankit on suunniteltu turvalliseen pankkiasioiden hoitoon internetin välityksellä, mutta parhaimmatkaan suojaukset eivät toimi, jos toimii itse verkossa huolimattomasti.

Varmista, että asioiminen on turvallista

Ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa, että käytettävällä tietokoneella on palomuuri- ja virustorjuntaohjelmistot, jotka estävät viruksia ja haittaohjelmia pääsemästä koneelle. Lisäksi turvallisuutta lisää käyttöjärjestelmän ja internetselaimen päivittäminen valmistajien ohjeiden mukaan.

Omia tunnuksiaan ei kannata tallentaa tietokoneelleen. Käytä verkkopankkia vain kotona tai työpaikan omalla työasemalla. Tyhjennä selaimen välimuisti ja sulje kaikki selainikkunat, jos käytät julkisia tietokoneita.

On erittäin tärkeää muistaa, että verkkopankkitunnukset ovat aina henkilökohtaiset, eikä tunnuksiaan saa luovuttaa kenellekään. Jos joku on saanut tunnuksesi selville, hän voi tehdä sinulle tuntuvaa taloudellista haittaa esimerkiksi tyhjentämällä tilisi, tilaamalla laskuusi tuotteita netistä tai ottamalla nimiisi suuriakin luottoja. Jos epäilet, että tunnuksesi ovat väärissä käsissä, ota heti yhteyttä pankkiisi.

Pidä järki mukana verkossa

Ennen kaikkea on syytä pitää oma järki ja harkinta mukana nettimaksamisessa. Käy vain luotettavilla sivustoilla ja ennen kaikkea lataa ohjelmia vain sellaisilta sivustoilta, joihin luotat. Älä avaa epäilyttäviä sähköposteja, äläkä varsinkaan klikkaa niiden sisältämiä linkkejä.

Pankkisi ei koskaan kysy sinulta verkkopankki- tai maksukorttitunnuksiasi sähköisesti esimerkiksi sähköpostilla, mutta monet huijarit sitä tekevät pankin nimissä. Jos saat sähköpostia pankistasi, jossa kehotetaan menemään viestiin liitetyn linkin kautta uusimaan salasanasi, älä koskaan avaa linkkiä tai anna salasanojasi tai tunnustasi.

Kannattaa myös pitää mielessä, että pelkkä internetosoite tai nettisivun ulkoasu eivät kerro sivuston luotettavuudesta: hienonkin julkisivun takana voi olla huijausyritys.

Lähde: Kuluttajaliitto