Liikuntaa voi harrastaa halvallakin - jopa ilmaiseksi

Nykypäivän välineharrastajat käyttävät jopa tuhansia euroja harrastustensa rahoittamiseen. Seuratoiminnassa urheilevat joutuvat maksamaan kalliita kausimaksuja siitä, että saavat käydä pari kertaa viikossa käyttämässä seuran liikuntatiloja tai urheiluvälineitä. Kaikki harrastukset eivät kuitenkaan vie yhtä paljoa rahaa.

Monelta löytyy omasta takaa vanha pyörä, jalkapallo tai sisäpelitossut. Jo niillä pääsee liikkumisen makuun hetkessä! Aina ei tarvitse maksaa jäsenmaksuja kuntosalille vaan hetken googlaamalla voi löytää kotipaikkakunnalta kaupungin ylläpitämiä ilmaisia liikuntatiloja.

Yksin tai porukassa

Lenkkeily on halpa ja hyvä keino ulkoilla. Lenkkitossuihin kannattaa satsata, sillä esimerkiksi tennareilla juokseminen rasittaa jalkoja. Hyvät tossut kestävät sekä asfalttijuoksua että metsässä tarpomista. Lenkkeilyä voi harrastaa useita kertoja viikossa ja tylsistymisen välttämiseksi maisemaa voi vaihtaa: isommistakin kaupungeista löytyy harjumaastoja tai pienempiä metsäreittejä, joita juostessa saa nauttia luonnosta! Ja lenkkikaveriksi voit kysyä lainaan vaikka naapurin koiraa.

Pallopelit sopivat pienemmänkin budjetin liikuskelijoille. Kaveriporukasta löytyy varmasti joku, jolla on kotona vanha jalka- tai koripallo. Talvella voi mennä pelaamaan lätkää ulkojäille. Jääkiekkomailoja on helppo ostaa käytettyinä tai lainata kaverilta. Edes luistimet eivät ole pakolliset! Ulkokengät liukuvat jäällä riittävästi, ja kun liikkumiseen joutuu tekemään enemmän töitä, tulee hikikin helpommin. Lentopallo ja frisbee ovat hauskoja rantakavereita ja jos lentopalloa ei löydy, niin kaupasta ostettavat lasten rantapallot sopivat höntsypeleihin aivan yhtä hyvin!

Paikasta toiseen pyörällä tai loikkien

Parkour on suosiota saanut huimapäiden laji, jossa hypitään ja temmelletään keskellä kaupungin asfalttiviidakkoa. Sen harrastamiseen ei tarvita kuin rennot vaatteet ja hyvät kengät. Parkouria voi harrastaa päivällä tai yöllä, yksin tai porukassa, ja paikaksi kelpaa vaikka satama tai kaupan parkkipaikka. Siihen ei tarvita valmentajia, osaavan kaverin ohjeet auttavat jo pitkälle. Varo kuitenkin eksymästä yksityisille tonteille!

Kaupungissa pyöräily on nopea tapa liikkua paikasta toiseen ja hieltäkään ei aina vältytä. Pyöräily voi olla bussia tai ratikkaa nopeampi – ja ainakin halvempi – vaihtoehto. Kaupunkipyöräilyyn kelpaa vaikka mummon vanha Jopo. Kalliimmat, pitkän matkan ajoon tarkoitetut fillarit jaksavat kantaa omistajaansa monta vuotta.

Virkistäydy puistojumpan jälkeen uimalla

Kesällä hyvä liikuntamuoto on uiminen. Järveen tai mereen pääsee pulahtamaan helposti vaikka aamu-uinnille ennen töihin lähtöä. Muita varusteita ei tarvita kuin pyyhe ja uikkarit. Myös uimalasit auttavat matkassa. Kaveri on hyvä olla mukana, sillä viileä vesi saattaa aiheuttaa suonenvetoja ja kramppeja. Muista siis uida rannan suuntaisesti!

Lehdessä saattaa olla ilmoitus puistossa järjestettävästä jumppatuokiosta. Puistojumpat ja –zumbat ovat hauska tapa saada lantio liikkeelle. Aikuinen-lapsi-jumpat ovat kivoja perheen yhteisiä liikuntahetkiä. Seuratoiminnassa järjestettävät, viikoittaiset jumppatuokiot ovat yleensä maksullisia, mutta moniin kesän puistotapahtumiin voi osallistua maksutta. Laita jumppavaatteiden alle uikkarit, niin voit pulahtaa suoraan jumpalta järveen.

Kirjoja voit ahmia mielin määrin, kunhan palautat ajoissa...

Opintojen ja työn ohella on hyvä lukea muitakin tekstejä, kuin uutisia ja biologian muistiinpanoja. Kirjastoista on helppo lainata kaunokirjallisuutta – tietokirjoja ja matkaoppaita unohtamatta. Monissa kirjastoissa on musiikkiosasto, josta voit lainata myös cd-levyjä. Kirjastot ovat ilmaisia niin kauan, kun muistat palauttaa lainaamasi aineistot ajallaan!

Onko sinulla lisää hyviä vinkkejä halvoista tai ilmaisista harrastuksista? Lähetä vinkkisi meille joko Facebookin välityksellä tai palaute(at)jangmani.fi, niin julkaisemme niitä muillekin luettavaksi.